Motivácia zamestnancov vo firme cez zamestnanecké výhody – benefity pre zamestnancov.

Domov >> Peniaze a financie v kocke >> Motivácia zamestnancov vo firme cez zamestnanecké výhody – benefity pre zamestnancov.


Benefity pre zamestnancov sú v podstate programy sociálneho zabezpečenia implementované mnohými organizáciami, ktoré sa starajú o základné potreby svojich zamestnancov. Programy zamestnaneckých benefitovvýhod zahŕňajú extra skupinové pripoistenie pre zdravie a stomatológiu, životné poistenie, dôchodkové pripoistenie, príspevok na škôlku a školu, sick day – extra preplácanie práceneschopnosti, platené dovolenky nad rámec zákona, podpora s presťahovaním, flexibilný pracovný čas, práca z domu, auto aj na súkromné účely, príspevok na dovolenku, preplatenie dopravy do práce, preplatenie športových aktivít, príspevok na bývanie.

Často s stretávame v slovenských a českých pracovných inzerátoch s nasledovnými „zamestnaneckými benefitmi“, ktoré by si žiaden zamestnávateľ neodvážil čo i len spomenúť v západných vyspelých krajinách pri hľadaní nových zamestnancov. Keby tak urobil strápnil by sa a stratil svoju reputáciu, lebo by ponúkal niečo čo by mal ponúkať ako samozrejmosť, prípadne tieto benefity majú taký malý význam pre zamestnca. Jedná sa o hlavne o tieto benefity: firemné akcie, nápoje zadarmo, vzdelávanie, mobilný telefón na súkromné účely, zamestnanecké zľavy, notebook aj na súkromné účely, strava nad rámec zákona, možnosť zamestnať cena rodiny na brigáde, príjemný kolektív a atmosféra, americká kultúra, stabilná práca v nadnárodnej spoločnosti, jazykové kurzy, odborné vzdelávanie a účasť na konferenciách, zdravotné poistenie, zľavy na produkty a služby spoločnosti, odchodné po odchode na dôchodok, ovocie na pracovisku, odkúpenie nepotrebného firemného majetku za zvýhodnených podmienok, pracovná prestávka pre kľúčových zamestnancov, odmeny pri pracovných a životných jubileách, mladý kolektív, možnosť pracovať nadčasy, šanca pracovať pre automobilovú spoločnosť, možnosť kariérneho rastu a podobné nezmysly, ktoré Vám neposkytnú hmatateľné výhody a ktoré iba opisujú bežné veci v každej spoločnosti. Bohužiaľ na Slovensku sa zamestnávatelia spoliehajú na to, že ľudia nevedia mnoho krát rozoznať skutočné zamestnanecké výhody od bludov. Dokonca slovenskí zamestnávatelia uvádzaju často zo zákona povinné plnenia ako benefity napr. zdravotné poistenie, preplácaná dovolenka, poskytnutie stravných lístkov alebo stravy.

Zamestnávatelia t.j. poskytovatelia zamestnaneckých benefitov – výhod ich neustále aktualizujú a dopĺňajú o ďalšie faktory ovplyvňujúce program zamestnaneckých výhod. Vyvíjajú a realizujú nové myšlienky založené na nových systémoch dávok, ktoré implementujú iné progresívne spoločnosti. Poskytujú svojim zamestnancom riešenia založené na potrebách. Tieto potreby závisia od mnohých faktorov, ako je funkcia práce a zodpovednosť zamestnanca, typ spoločnosti a počet zamestnancov.

Poskytnutie zamestnaneckých výhod hrá dôležitú úlohu v marketingovej stratégii spoločnosti na trhu práce. Každá spoločnosť sa zameriava na nábor nových zamestnancov a podniká kroky na ich podržanie v pracovnom pomere. Ak im zamestnávateľ neposkytne adekvátne výhody, zamestnanci môžu opustiť spoločnosť a zamestnať sa v inej, ktorá poskytuje lepšie zamestnanecké výhody.

Zamestnávatelia majú nárok na daňové odpočty na základe ich príspevku do programu zamestnaneckých výhod, zatiaľ čo zamestnancom sa nevyrúba žiadna daň z týchto dávok.

V súčasnom podnikateľskom prostredí je pre mnohé spoločnosti veľmi ťažké nájsť zamestnancov, ktorí vyhovujú konkrétnemu pracovnému profilu. Preto je veľmi dôležité zachovať si už existujúcich dobrých zamestnancov. Existuje veľa konkurencie na trhu a každá spoločnosť sa snaží získať špičkových odborníkov z konkurenčných spoločností s lákadlom vyšších platov a lepších výhod. V takomto prostredí sa budúci zamestnanci stávajú náročnejšími v očakávaní odmeňovania. Zvyčajne hľadajú viac ako len základný plat za odmenu za spoločnosť.

Filozofia strategických výhod – benefitov zamestnancov je preto založená na poskytovaní najlepších programov výhod pre zamestnancov, aby sa zabezpečilo, že budú naďalej pracovať pre svoju spoločnosť. Dobrý program výhod je nevyhnutný pre prilákanie a udržanie najlepších výkonných zamestnancov v každej spoločnosti. Programy zamestnaneckých výhod udržujú konkurencieschopnosť spoločnosti.

Riaditelia ľudských zdrojov sa často stretávajú s výzvami, v rámci ktorých sú povinní ponúkať a riadiť zamestnanecké výhody  ktoré sú prospešné pre zamestnanca a aj pre zamestnávateľa. Hlavným cieľom zamestnaneckých benefitov je, aby podporili lojalitu od zamestnancov a tým aj rast organizácie.

Pri strategickej implementácii programu zamestnaneckých výhod môže organizácia očakávať zníženú absenciu, nižšie náklady na zdravotnú starostlivosť, menej pracovných úrazov a vyššiu produktivitu.

V dnešnom podnikateľskom prostredí nie je manažment rizika obmedzený iba na zabezpečenie organizácie pred trestnými činmi. Metódy prevádzky, riziká súvisiace s riadením a bezpečnosť zamestnancov sú tiež zahrnuté ako súčasť holistickej stratégie riadenia rizík. Tieto výhody tiež pomáhajú zabezpečiť vyššiu odbornú prípravu zamestnancov, čo zase zabezpečuje lepšiu a vyššiu produktivitu.

Stratégia zamestnaneckých výhod je navrhnutá po tom, ako organizácia uskutoční výskum, aby pochopila, aké výhody má ponúknuť. Následne riaditelia ľudských zdrojov organizácie vyberajú programy zamestnaneckých výhod pomocou prieskumov zamestnaneckých výhod.

Odporúča sa, aby stratégie zamestnaneckých benefitov boli navrhnuté a implementované v čase začatia nového podnikania a boli pravidelne prehodnocované. To tiež pomáha udržiavať si zamestnancov.